Op deze overzichtspagina vind je algemene informatie over limieten en links naar pagina’s met extra informatie over specifieke limieten, zoals stortingslimieten en uitbetalingslimieten.
Limieten, ook wel speellimieten genoemd, zijn het meest effectieve hulpmiddel om verantwoord te spelen, oftewel problemen met gokken te voorkomen. Er is daarom in Nederland, bij het reguleren van de online kansspelmarkt, gekozen om spelers verplicht drie limieten in te laten stellen.
Dit zijn sessielimiet, stortingslimiet en saldolimiet. Deze limieten moet je instellen per dag, week of maand.
Zonder dat je deze grenzen aan hebt gegeven, mogen casino’s je niet laten spelen. Op deze pagina vertellen we je alles over deze en alle andere limieten.
Op deze pagina leer je meer over limieten.
De wettelijk verplichte limieten
- Sessielimiet
- Saldolimiet
- Stortingslimiet
Veel voorkomende extra limieten
- Verlieslimiet
- Product blokkade
- Time-out en zelfuitsluiting
Overige limieten en hulpmiddelen
- Inzetlimiet
- Opname- en Uitbetalingslimiet
- Limieten speciaal voor jonger dan 24
- Reality check
- Speeltijd planner
De wettelijk verplichte limieten
De drie verplichte limieten worden beschreven in artikel 4.14 van het Besluit kansspelen op afstand, maar er worden er daar geen duidelijke namen aan gegeven. Online casino’s hebben er zelf daarom de volgende namen voor bedacht:
- Sessielimiet of Tijdslimiet
- Stortingslimiet
- Saldolimiet of Balanslimiet
Wat al deze drie limieten als overeenkomst hebben, is dat ze per dag, week of maand ingesteld moeten worden. Limieten zijn daarna altijd aan te passen, maar daarbij maakt het wel uit of het om een verhoging of verlaging gaat. Een verlaging wordt namelijk direct uitgevoerd, maar aan een verhoging zit een wachttermijn van een week vast.
Verder staan er in de wet geen andere eisen, al weten we via de Kansspelautoriteit wel dat een aanbieder je niet mag vragen om een minimum speellimiet in te stellen. Wat betreft de maximale hoogte van je limieten zijn er, afgezien van de nieuwe stortingslimieten, geen specifieke vereisten.
Sessielimiet
De sessielimiet bepaald hoe lang je per dag, week of maand ‘toegang hebt tot de spelersinterface’, in normale mensentaal: hoe lang mag je ingelogd zijn. Zodra je deze limiet bereikt kan je je huidige spel afmaken, maar daarna niet meer verder spelen. Omdat je volgens de wet niet ingelogd mag zijn, wordt je zelfs automatisch helemaal uitgelogd. Inloggen en weer verder spelen kan pas weer als je limiet gereset is.
Je zal misschien verwachten dat in ieder geval een daglimiet deze altijd om middernacht gereset wordt, maar dit is niet altijd het geval. We weten in ieder geval van Circus Casino dat zij de sessielimieten om 02:00 uur resetten. Met een sessielimiet van 2 uur per dag kun je dus niet van ‘s avond tien tot twee uur ‘s nachts doorspelen, je zal om middernacht automatisch uitgelogd worden en kan pas om twee uur weer inloggen.
Toto, die deze limiet een ‘loginlimiet’ noemt, doet het anders, zij schijven op hun site:
“De dagelijkse loginlimiet wordt om 00.00 uur gereset (in de zomer om 01:00 uur).”
Hoewel ze het verder niet uitleggen, gaan we ervan uit dat het hier over zomer- en wintertijd gaat. Andere aanbieders hanteren wel middernacht, maar in UTC tijd, die 2 uur op onze CET tijd achter loopt.
Zoals eerder gezegd gelden er op dit moment geen wettelijke maxima voor speellimieten, maar aanbieders zijn vrij om dit wel te doen. In ieder geval Jack’s en Circus hanteren een maximale sessielimiet van acht uur per dag.
Controleer om verrassingen te voorkomen dus van tevoren goed hoe het bij de aanbieder waar je speelt op dat moment geregeld is.
Saldo limiet
De saldo limiet bepaalt, hoe kan het ook anders, het maximale saldo van je speelrekening. Je moet deze limiet instellen, maar ook hier ontbreken verdere details over, of eisen aan, de uitvoering.
Dit leidt ertoe dat bij de ene aanbieder je account geblokkeerd wordt totdat je zelf een uitbetaling aanvraagt, bij anderen gebeurt dit automatisch aan het einde van je spel, of aan het einde van de dag.
Het idee achter deze limiet is dat het lastiger wordt om je winst te verspelen, zeker als het om een aanzienlijke prijs gaat. Je kan het uitbetaalde geld natuurlijk wel weer storten zodra je saldo dat toelaat, maar op dat moment wordt er natuurlijk ook naar je stortingslimiet gekeken.
Stortingslimiet
De stortingslimieten zijn per 1 oktober 2024 grondig veranderd, er geldt sindsdien een nationale stortingslimiet, waar alle aanbieders zich aan moeten houden. De maximale bedragen die voorheen varieerden van € 7000 tot wel € 25.000 per storting, behoren dus, in principe, tot het verleden.
We zeggen hier ‘in principe’ omdat de nieuwe limieten geen harde limieten zijn. Hierover verderop meer in de paragraaf “Limiet, of toch niet”.
Volwassenen en jongvolwassenen
In de nieuwe regels wordt onderscheid gemaakt tussen volwassenen en jongvolwassen, zoals ook al gebeurd wat betreft bonussen en promoties – die mogen niet aangeboden worden aan jongvolwassenen. De grens tussen beide groepen ligt op 24 jaar, vandaar ook dat je die leeftijd in onze cookie pop-up ziet staan als je onze site bezoekt.
De bedragen
In verschillende media zagen wij dat de focus ligt op bedragen per maand, van €700 voor volwassenen en € 300 voor jongvolwassenen. Dit vinden we enigszins misleidend, omdat je niet zomaar zoveel kan storten.
Als je als volwassene een stortingslimiet van meer dan € 300 (of als jongvolwassene meer dan € 150) in wil stellen, kan je dit namelijk niet zelf doen, maar moet je contact opnemen met de klantenservice. Praktisch gezien zijn dit in onze ogen dus de echte nieuwe limieten.
Om een limiet tussen de € 300 en € 700 in te stellen, of tussen € 150 en € 300 voor jongvolwassenen, zal je een gesprek moeten hebben met een medewerker van het casino die opgeleid is als verslavingspreventie deskundige.
In het gesprek met de medewerker van de aanbieder, moet deze je volgens de nieuwe regels op drie dingen wijzen:
- De risico’s van hogere limieten.
- De hulp die beschikbaar is voor gokproblemen.
- De mogelijkheid om een gokstop te nemen.
Het idee hierachter is dat je door het menselijke contact je extra bewust wordt van de risico’s en bovendien aangemoedigd wordt om lagere limieten in te stellen.
Wij kunnen ons voorstellen dat contact op moeten nemen ook een afschrikwekkend effect zal kunnen hebben. Wie geeft er nu graag antwoord op confronterende en persoonlijke financiële vragen, als dat niet hoeft?
Dit kun je natuurlijk zowel positief als negatief opvatten: aan de ene kant zullen minder spelers een hogere limiet instellen, aan de andere kant, door het contact moment te ontlopen, worden spelers ook niet aangemoedigd om een lagere limiet in te stellen. Ook € 300 of € 150 per maand zijn al behoorlijke bedragen, en bovendien meer dan de gemiddelde speler uitgeeft.
Limiet, of toch niet?
De bedragen waar we het over hebben, zijn trouwens geen harde limieten. Het is namelijk, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, mogelijk om wel hogere limieten in te stellen dan € 700/300. Daarvoor zal je wel moeten kunnen bewijzen dat je een hogere limiet niet alleen wil, maar ook kan betalen.
Hoe je het precies kan bewijzen dat je je een hogere limiet kan veroorloven kan per aanbieder verschillen, maar over het algemeen moet je daar je loonstrookje voor insturen. De norm die de meeste aanbieders op dit moment hanteren is dat je limiet niet meer dan 30% van je netto inkomen mag zijn.
Op basis van het minimumloon blijft de maximale limiet dan ongeveer € 700 per maand, op basis van een modaal inkomen ongeveer € 1000.
Landelijke stortingslimiet, maar per aanbieder
Hoewel deze limieten landelijk gelden, wat betekent dat alle legale aanbieders zich eraan moeten houden, heeft dit systeem een heel groot nadeel. Zo groot dat we ons afvragen hoe effectief deze nieuwe regels in de praktijk zijn.
Het probleem met de nieuwe stortingslimieten is namelijk dat ze per aanbieder gelden, het is niet één overkoepelende limiet die voor alle aanbieders tegelijkertijd geldt. Het staat spelers vrij om bij verschillende aanbieders accounts te openen en zo zou zelfs een jongvolwassene, zonder veel moeite of enige controle, alsnog voor vele duizenden euro’s per maand kunnen spelen.
Hoewel dit een bekend probleem is, is er op dit moment nog geen oplossing voor. Aanbieders mogen in verband met privacywetgeving niet zomaar (financiële) informatie over hun spelers met elkaar delen.
Een oplossing zou een landelijke database vergelijkbaar met CRUKS zijn. In zo’n database zouden alle benodigde gegevens bijgehouden kunnen worden, maar we begrijpen dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het gaat namelijk niet alleen om de limieten, maar ook de actuele gegevens van spelers die met limieten te maken hebben, zoals hun inloggegevens, stortingen en account saldo.
Veel voorkomende extra limieten
Naast de verplichte limieten zijn er een aantal extra limieten die je tegen kan komen. De meest voorkomende zijn verlieslimieten, product blokkades en time-outs/zelfuitsluitingen. Hoewel dit de meest voorkomende zijn, vind je ze bij minder dan de helft van de aanbieders.
Verlieslimiet
De verlieslimiet is de eerste niet (wettelijk) verplichte limiet die we bespreken. Een verlieslimiet beperkt hoeveel geld je kan verliezen, maar dit werkt misschien toch net iets anders dan je zou verwachten. De verlieslimieten die wij bij aanbieders tegen zijn gekomen, zijn namelijk allemaal netto verlieslimieten. Dit betekent dat je verliezen bepaald worden op basis van het saldo van je account. Eventuele winsten worden dus bij je limiet opgeteld.
Voorbeeld:
Stel je begint te spelen met een saldo van 50 euro op je account en hebt een verlieslimiet van 10 euro per dag. Zolang je niets stort of uitbetaalt, mag je saldo die dag niet onder de 40 euro komen.
Stel dat je direct bij je eerste spel veel geluk hebt en 50 euro wint, zodat je saldo op 100 euro uitkomt, dan geldt alsnog het bedrag van 40 euro saldo als limiet.
Als je doorspeelt de helft van je winst verliest, dan zit je nog steeds, ondanks dat je net 25 euro verloren hebt, onder je verlieslimiet van 10 euro. Je hebt netto namelijk nog steeds 25 euro winst.
Voor je gevoel heb je die dag misschien 25 euro verloren, maar dat is dus precies hoe een netto limiet niet werkt.*
*Kijk jij er zo tegenaan? Dan ben je niet op zoek naar een verlieslimiet, maar een inzetlimiet, die we verderop bespreken.
Hoewel deze limiet niet wettelijk verplicht is, kunnen aanbieders hier zelf regels voor opstellen. Een van de aanbieders die dit doet is Jack’s, die voor jongvolwassenen een verlieslimiet verplicht.
Jack’s stelt deze limiet zelfs automatisch in op basis van je leeftijd; € 250 voor spelers tot en met 20 jaar en € 500 voor spelers tot en met 23 jaar. De enige manier om deze limiet bij hen te verwijderen is door te wachten tot je 24e verjaardag, dan is de limiet nog wel beschikbaar, maar niet meer verplicht.
Ook voor volwassenen kunnen aanbieders verder gaan, zoals bijvoorbeeld One Casino doet. Zij hanteren naast een maximale verlieslimiet voor jongvolwassenen (€500/maand voor 18-20 jarigen en €750/maand voor 21-23 jarigen), ook een verlieslimiet van €5.000/maand voor volwassenen, dit naar eigen zeggen “om excessen te vermijden”.
Product Blokkade
Dit brengt ons bij een limiet die eigenlijk geen limiet is, de product blokkade. Met een product blokkade kan je een ‘soort product’ volledig blokkeren. Weet je van jezelf dat je moeite hebt om je speelgedrag bij bijvoorbeeld slots onder controle te houden, maar heb je met blackjack en roulette geen probleem? Laat dan casino spellen blokkeren, zodat je in het Live Casino nog wel van de andere spellen kan genieten, maar het onmogelijk is om op slots te spelen.
Op dit moment bieden aanbieders alleen product blokkades per categorie aan, dus Sportweddenschappen, Live Casino en Casino. Het is helaas niet mogelijk om specifieke spellen te blokkeren.
Time-outs, Gokstops en zelfuitsluitingen
Jezelf even volledig uitsluiten van gokken wordt op verschillende manieren benoemd: een afkoelperiode, time-out, speelstop of -pauze, zelfuitsluiting en ga zo maar door. Hoewel je kunt discussiëren of dit wel of geen speellimieten zijn, bespreken we ze toch: Als je niet kan spelen, kan je ook niet te veel spelen.
Wij maken onderscheid tussen drie soorten ‘speelpauzes’, maar houdt er rekening mee dat aanbieders deze termen soms door elkaar of anders gebruiken:
- Time-outs / afkoelingsperiodes
- Zelfuitsluitingen
- Cruks registratie
De overeenkomst tussen alle drie deze opties is dat je niet kan spelen als ze actief zijn, en de verschillen bespreken we hieronder:
Time-out of afkoelingsperiode
De eerste optie die je hebt is een afkoelingsperiode of time-out. Dit is de kortst mogelijke periode, vaak beschikbaar vanaf periodes 12 of 24 uur tot een paar dagen of weken. Het grote verschil met zelfuitsluitingen is niet alleen de kortere duur, maar ook het feit dat sommige aanbieders je deze eerder op laten zeggen, soms zelfs direct!
Zelfuitsluiting
Een zelfuitsluiting is een ‘serieuzere’ optie om het maar zo te noemen. Het werkt in principe hetzelfde als een time-out, maar voor langere periodes – denk aan weken of maanden in plaats van dagen en is in principe nooit eerder te beëindigen.
Een aantal aanbieders verbindt ook nog andere consequenties aan dergelijke speelstops: nadat de periode verstreken is, en je dus wel weer kan spelen, zul je geen aanbiedingen of promoties ontvangen of kunnen gebruiken.
Cruks
Tot slot is er de bekendste vorm van zelfuitsluiting: een inschrijving bij Cruks. Als je je in het Cruks inschrijft, kun je minimaal een half jaar bij geen enkele aanbieder in Nederland, zowel offline als online, gokken. Ook deze inschrijving is op geen enkele mogelijkheid eerder te stoppen.
Hoewel Cruks in principe voor zelfuitsluiting bedoeld is, kan je onder bepaalde voorwaarden ook door anderen aangemeld worden – zoals bijvoorbeeld kansspelaanbieders.
Overige limieten
De volgende limieten komen we helaas maar heel weinig tegen, en dat terwijl het zeer nuttige hulpmiddelen zijn die je kunnen helpen om nog veel preciezer je speelgedrag onder controle te houden.
Inzetlimiet
Een inzetlimiet bepaalt het maximum bedrag wat je in totaal in kan zetten en is niet afhankelijk van of je wint of verliest. Stel je hebt een inzetlimiet van € 10 per dag, is dat het maximumbedrag van alle inzetten, ongeacht het spel of de uitkomst daarvan.
Je zou dus 50 spins van € 0,10 op verschillende slots kunnen spelen en daarna nog vijf keer € 1 op roulette in kunnen zetten, maar het totaal van alle inzetten kan nooit hoger dan je limiet zijn. Spellen zullen simpelweg je inzet niet meer accepteren totdat je limiet gereset wordt.
Op deze manier wordt het dus in principe onmogelijk om je winst te verspelen. Stel dat je op een van de spellen € 5 wint, dan heb je die dag geen € 10 verspeeld, maar slechts € 5. Win je meer dan je limiet, dan ben je er zeker van dat je ook echt wat gewonnen hebt.
Inzetlimieten zijn niet altijd en overal beschikbaar, op dit moment (eind 2024) vind je deze enkel bij GGPoker, One Casino en Hommerson. Aanbieders die deze optie wel hebben, laten je in sommige gevallen inzetlimieten per soort spel instellen, zodat je daarna nog wel andere spellen kan spelen.
Inzetgrootte-limiet
Een limiet waar je echt naar op zoek moet gaan, is de inzetgrootte-limiet, waarmee je de hoogte van je inzet per spel/ronde beperkt. Denk bijvoorbeeld aan gokkasten waar je tegenwoordig tot wel honderd euro of zelfs meer per spin kunt inzetten.
Vind je dit, net als wij, veel te veel, dan raden we je aan bij de klantenservice van het casino te informeren naar dit soort limiet, zodat je bijvoorbeeld maximaal 50 cent of een euro per spin in kan zetten.
Deze limiet staat verder los van een inzet- of verlieslimiet, maar kan je er wel mee combineren om ook je totale uitgaven onder controle te houden. Voor zover wij weten biedt alleen GGPoker dit soort limieten aan.
Opname- of Uitbetalingslimieten
Deze limieten zijn geen speellimieten en daarom gaan we er op deze pagina niet verder op in, maar dat wil niet zeggen dat we er niet eerder over geschreven hebben. Klik hier voor de zin en onzin van Uitbetaallimieten in online casino’s.
Limieten speciaal voor 24-
Een klein aantal aanbieders gaat verder dan de (nieuwe) eisen ten aanzien van jongvolwassenen, door automatisch extra beperkingen op hun account in te stellen. Zo gelden er maximale verlieslimieten van € 400 per maand bij TOTO en Kansino, waarbij die laatste ook nog de sessielimiet beperkt tot maximaal 4 uur per dag.
Er is tegenwoordig één aanbieder die zo dapper is geweest om de ultieme ‘limiet’ voor jong-volwassenen in te stellen: Hardrock Casino. Zij accepteren simpelweg geen jongvolwassenen als klant. Dat dit casino alsnog de slogan “Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+” moet gebruiken, vinden we eigenlijk wel grappig.
Reality check
Een reality-check is een melding die je eraan herinnert hoe lang je aan het spelen bent, zodat je niet ongemerkt te lang door blijft spelen. Je kan zelf een periode instellen en afhankelijk van de aanbieder kan je de melding gewoon wegklikken of moet je dan uit- en opnieuw inloggen. Helaas is deze optie slechts bij een handjevol aanbieders beschikbaar, we zouden graag zien dat alle aanbieders deze optie invoeren.
Speeltijd Planner
Een speeltijdplanner is een handige tool waarmee je aangeeft op welke momenten je wel en niet wil kunnen spelen. Vind je dat je alleen maar in het weekend ‘s avonds mag gokken? Dan kun je dat hiermee instellen. Hetzelfde geldt natuurlijk als je juist niet in het weekend wil spelen, om te voorkomen dat je sociale leven niet onder je hobby gaat lijden.
Verdere Veranderingen
Vrije invoer
Aanbieders van kansspelen hebben de regels voor limieten, verrassend genoeg, op hun eigen manier opgevat. Hoewel ze allemaal spelers inderdaad limieten in laten stellen en daarmee aan de wettelijke eisen voldoen, was het mogelijk om onrealistisch hoge limieten in te stellen, bijvoorbeeld 23 uur per dag kunnen spelen, of vele duizenden euro’s per maand kunnen storten. Op deze manier verliezen limieten natuurlijk compleet hun nut.
Een andere truc die we veel zagen is dat aanbieders de velden al vooraf voor je invullen met suggesties. Een limiet van bijvoorbeeld 50 euro per dag klinkt in eerste instantie redelijk, dus zijn spelers snel geneigd om maar op OK te klikken zodat ze kunnen spelen. De vraag is of die spelers wel beseffen dat ze op die manier meer dan 1500 euro per maand kunnen vergokken.
Sinds 12 juni 2024 zijn de regels daarom aangescherpt: aanbieders moeten ‘vrije invoer’ mogelijk maken. Dit betekent dat spelers op geen enkele manier beïnvloed mogen worden bij het instellen van hun limieten. Er mogen dus geen waarden vooraf ingevuld zijn en ook op geen enkele manier suggesties worden gegeven.
Alles in euro’s
Omdat veel aanbieders niet alleen in Nederland actief zijn, was het soms mogelijk om andere valuta te gebruiken, iets wat verwarrend kan zijn. Daarom is het op dit moment (sinds 12 juni 2024) alleen nog maar toegestaan om limieten en tegoeden in euro’s weer te geven. De enige uitzondering die hiervoor geldt is bij sommige poker spellen – alleen bij spellen waaraan ook buitenlandse spelers meedoen.
Dit moet dan wel vooraf duidelijk worden aangegeven en bovendien moeten spelers tijdens het spel makkelijk de waarde van alle bedragen (inzet, winst en verlies) in euro’s op kunnen vragen.
Landelijke of overkoepelende limieten?
We hebben sinds 1 oktober 2024 landelijke limieten, maar dit zijn geen overkoepelende limieten die bij alle aanbieders gelden. Een overkoepelende limiet is één limiet die bij alle aanbieders geldt. Stel dat je een limiet van 150 euro instelt en bij een casino 100 euro stort, dan kun je daarna ook bij andere aanbieders nog maar 50 euro storten.
Zoals gezegd is het op dit moment vanwege technische en juridische redenen nog niet mogelijk om zo’n systeem van overkoepelende limieten te realiseren, maar het lijkt er op dat zo’n systeem er in de toekomst wel gaat komen.